Volela bih da svi moji prijatelji i poznanici budu preduzetnici, pitate se zašto?

Biti preduzetnik je mnogo širi pojam od toga da se bavite svojim biznisom. Tu dolazi i stil života koji živite, koje knjige čitate, edukacije, ishrana, sport kojim se bavite, ljudi sa kojima se družite, pa čak i redovan san. 

Preduzetnik treba da ima širu sliku o svetu, da spozna sebe, koliki su njegovi kapaciteti, koje su mu prednosti i koje su mu mane. I konstantni rad i učenje tokom celokupnog života. Kada me pitaju ljudi zašto sam izabrala da budem preduzetnica, a posebno oblast konsalting, znam često da kažem da su prednosti jer sama sebi određujem radno vreme, organizujem dan, kao i da koliko verujem u to što radim, toliko ću i biti uspešna. 

A zašto se bavim konsaltingom, pre svega daje mi slobodu, kada se razvijam i edukujem, tako i nudim nove usluge, tu spadaju pisanje projekata, sprovođenje projekata, konsalting za male i srednje firme, edukacije poput pisanja biznis plana, preduzetništva, zatim razne edukacije koje sam pohadjala i koje su mi doprinele da se bavim poslovnom komunikacijom, emocijonalnom inteligencijom zaposlenih, upravljanje stresom, organizacijom poslovanja, stvaranje efikasnog tima, proces delegiranja u menadžmentu, motivisanje zaposlenih. Ovo su neki od treninga koji su u ponudi narednih meseci, a postoje i obuke koje su prilagodljive u zavisnoti od toga kakva je grupa učesnika u pitanju.  

Postoje i mane bavljenja biznisom, poput konstantnih troškova za firmu na mesečnom nivou, no to može biti i prednost, ako se pretvori u motivaciju da radite više i bolje.

Nedavno sam pročitala rečenicu u knjizi Budni u 5 od Robina Šarme sledeće: ‘’Novac ti omogućava da radiš najbolje stvari za sebe – i za ljude do kojih ti je najviše stalo. I nudi ti priliku da pomogneš onima koji su u nevolji.’’ Ostala su mi zapažene te rećenice kao još jedan od motiva zašto je dobro imati svoj biznis. Kada radite ono što volite moj savet je da budete društveno korisni, da mnogo ljudi se okreće biznisima od kojih pored novca imaju emociju od drugih ljudi, kada dajete vraća vam se trostruko jer radite pravu stvar. A kako znati da je to nešto drustveno korisno, pitajte sredinu da li bi kupila taj proizvod ili uslugu, i videćete sa kojim osmehom i srećom zamislja i poistovećuje se da to trenutno koristi. I da, pričajte o svom biznisu, o svojim planovima, nema potrebe kriti od bilo koga, niko ne može da vam ukrade ideju, verujte mi. Ne postoji ni jedan čovek na svetu da je isti, pa samim tim koja je šansa da će i biznis biti u koji ulažete lični pečat. Takođe, jako bitna stvar, kada pričate sa ljudima koje odaberete da ih vaš budući biznis zanima, nikada ne znate ko može da vam bude od pomoći. Ljudi se hrane deljenjem, pažnjom, ljubavlju, energijom, zato delite i biće vam vraćeno, a pogotvo kada to ne očekujete. Pored prijatnih emocija, dešava se da tokom rada na biznisu imate i loše emocije, i to je skroz OK, bitno ih je prepoznati i pratiti sebe. 

Dobra strana preduzetništva je što upadnete u tu ulogu i nema stajanja, želite da napredujete i kreću da vam se javljaju nove ideje kako da unapredite biznis, pa i da možda otvorite još neki.

Dese se i dani da želite da odustanete, samo što se povadite tako što pogledate iza sebe i vidite dosadašnje rezultate i shvatite da možete samo da zapnete više nego pre i sve će doći na svoje.

I još jedna stvar, gledajte u svoje dvorište i ne marite za konkurenciju, zdravo ih je imati, shvatite da komšijinu kravu zabole uvo za vas i da treba da se fokusirate na svoj biznis i svoj rad.